حسابداری مالی چیست و چرا باید از آن استفاده شود؟

وبلاگی جهت آموزش مباحث مالی و مالیاتی

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

حسابداری مالی چیست و چرا باید از آن استفاده شود؟

حسابداری مالی چیست؟
شفقنا - حسابداری مالی یکی از انواع مختلف حسابداری است و برای ثبت و ساماندهی اطلاعات مالی به کار برده می‌شود. عموماً حسابداری مالی شامل مواردی چون ثبت، جمع‌بندی، تهیه و تنظیم گزارشات در معاملات تجاری و در یک بازه زمانی مشخص می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به حسابداری مالی و اهمیت آن بپردازیم.

حسابداری مالی یکی از انواع مختلف حسابداری است و برای ثبت و ساماندهی اطلاعات مالی به کار برده می‌شود. عموماً حسابداری مالی شامل مواردی چون ثبت، جمع‌بندی، تهیه و تنظیم گزارشات در معاملات تجاری و در یک بازه زمانی مشخص می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به حسابداری مالی و اهمیت آن بپردازیم.

حسابداری مالی (Financial Accounting) چیست؟

حسابداری مالی نوع خاصی از حسابداری است که برای ورود، ثبت و ساماندهی اطلاعات مالی سازمان یا شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع حسابداری مواردی چون ورود و ثبت داده‌های مالی، جمع‌بندی داده‌ها و تهیه و تنظیم گزارش درباره معاملات، در یک بازه زمانی مشخص است. در حسابداری مالی همه فرآیند‌ها، صورت‌های مالی از جمله ترازنامه‌ها، آمار سود و زیان و… ثبت و محاسبه می‌شود و با ارائه گزارشات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به عبارت ساده‌تر در این شکل از حسابداری همه فعالیت‌های مالی انجام گرفته در سازمان به شکل گزارشات مالی قابل تجزیه و تحلیل ارائه می‌شود. انجام این مراحل از حسابداری مالی به کمک نرم‌افزار‌های جامع حسابداری سریع، ساده و بدون خطا خواهد بود. یک نرم‌افزار حسابداری مناسب همان چیزی است که برای انجام حسابداری مالی به آن احتیاج خواهید داشت. نرم افزارهای حسابداری بخش گسترده‌ای از نیازهای شرکت‌های مختلف از جمله بازرگانی، تولیدی، پیمانکاری، خدماتی و پخش را پوشش می‌دهند. به عنوان مثال نرم افزار حسابداری پیمانکاری سپیدار یکی از گزینه‌های مناسب برای شرکت‌های پیمانکاری است.

ناربن: حسابداری مالی

اهمیت حسابداری مالی

یکی از مهمترین دلایل استفاده از حسابداری مالی در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تجاری، اهمیت کار و حرکت در چارچوب قانون است در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برای شرکت ایجاد شود از جمله جریمه‌های مالیاتی و….

استفاده از حسابداری مالی به مدیریت بهتر سازمان منجر می‌شود، دید روشنی که حسابداری مالی از معاملات، سود و زیان، نقدینگی، بدهکاری و بستانکاری در اختیار شما قرار می‌دهد، کمک خوبی برای حرکت در راستای رشد و شکوفایی سازمان محسوب می‌شود.

گزارشات حسابداری مالی از نظر حقوقی قابل اهمیت هستند، بنابراین در دعاوی حقوقی، وجود گزارشات دقیق حسابداری مالی به شما کمک می‌کند تا از ضایع شدن حق جلوگیری کنید.

تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله خرید یا فروش سهام، سرمایه‌گذاری‌ها، شراکت و… در سایه استفاده از حسابداری مالی و بررسی گزارشات مالی در مباحث تجاری شرکت ممکن می‌شود.

معمولاً برای انجام اموری چون دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی ارائه گزارشات مالی شرکت یا سازمان ضروری است.

حسابداری مالی با چه هدفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

حال که با ماهیت و اهمیت حسابداری مالی آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد که هدف سازمان یا کسب و کار را در استفاده از چنین امکانی بدانید. مهمترین اهداف استفاده از حسابداری مالی به این شرح است:

  • بررسی دقیق گزارشات حسابداری برای بررسی عملکرد سازمان
  • یافتن نقاط ضعف و قوت سازمان و تصمیم‌گیری برای قدم نهادن در راه‌های جدیدتر
  • استفاده از صورت‌های مالی گذشته برای ایجاد چشم انداز مالی در آینده
  • اطلاع دقیق از هزینه‌ها و درآمد سازمان
  • برنامه‌ریزی‌های مالی و سرمایه‌گذاری در آینده

مزایای استفاده از حسابداری مالی

استفاده از حسابداری مالی در شرکت‌های تجاری با مزایای بسیاری همراه است. شما می‌توانید با خرید نرم‌ افزار سپیدار، به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزار‌های حسابداری مالی از مزایای این شاخه از حسابداری بیشترین بهره را ببرید. مهمترین مزایای استفاده از نرم افزا‌های حسابداری مالی به این شرح است:

تهیه گزارشات کاربردی و دقیق

یکی از مهمترین مزایای استفاده از حسابداری مالی در سازمان‌ها قابلیت تهیه گزارشات مالی است، به این ترتیب میزان سود، بدهی و دارایی شرکت کاملاً مشخص می‌شود تا مدیران بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

استفاده از خصوصیات گرافیکی

نرم‌افزار‌های حسابداری مالی از عوامل بصری چون نمودار‌ها و جداول برای بررسی ساده‌تر اطلاعات و داده‌های مالی استفاده می‌شود.

یکپارچگی

اگرچه اطلاعات مالی را می‌توان به روش‌های مختلفی در سیستم ثبت کرد اما به گزارش‌ها به صورت یکپارچه ارائه شده و قابلیت بررسی به صورت همزمان دارند.

امنیت اطلاعات

استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری مالی مناسب و مورد اعتماد مثل سپیدار قابلیت حفظ و نگهداری ایمن را دارا است.

کاربری آسان

استفاده از نرم‌افزار‌های حسابداری مالی، با توجه به رابط کاربری ساده و آسانی که دارند می‌تواند بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای حسابداری مالی باشد.

حرکت در چارچوب قانون

بسیاری از امور مهم چون پرداخت مالیات و عوارض با کمک حسابداری مالی به موقع و بدون اختلال، محاسبه و پرداخت می شوند، اگر استفاده از مزایای حسابداری مالی نباشد ممکن است در اثر عدم پرداخت به موقع عوارض و مالیات ناچار به پرداخت جریمه های سنگین و مشکلات حقوقی شوید.

جمع‌بندی

حسابداری مالی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد یک انتخاب عالی برای شرکت‌ها و سازمان‌های بازرگانی محسوب می‌شود. استفاده از مزایای حسابداری مالی می‌تواند مدیریت یک سازمان تجاری را بهتر و قابل کنترل‌تر نماید. نرم‌افزار‌های مخصوص حسابداری مالی می‌تواند یکی از عوامل استفاده موفق از حسابداری مالی باشند. یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه، نرم‌ افزار سپیدار است که با پشتیبانی دائمی، سهولت در نصب و راه‌اندازی، ارائه گزارشات دقیق و بدون خطا و… بهترین انتخاب برای ساماندهی به امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک محسوب می‌شود.

نامی حساب ناربن: شرکت خدمات مالی

نامی حساب ناربن: شرکت خدمات مالی

مجموعه‌ای از متخصصین حرفه‌ای در شرکت ناربن در کنار شما خواهند بود تا بتوانید کسب‌وکار خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره جهت راه‌اندازی و مدیریت مالی کسب‌وکار خود دارید یا به دنبال نرم‌افزارهای سازمانی متناسب با آن هستید می‌توانید روی نامی حساب ناربن حساب کنید. متخصصین شرکت ناربن در کنار شما خواهند بود تا به شکل حرفه‌ای امور حسابداری خود را پیش ببرید و نرم افزار مالی متناسب با کسب‌وکار خود را استفاده کنید.

۱ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.